• OMX Baltic−0,21%262,46
  • OMX Riga1,09%887,15
  • OMX Tallinn−0,2%1 691,9
  • OMX Vilnius−0,06%1 003,01
  • S&P 500−0,19%5 702,55
  • DOW 300,09%42 063,36
  • Nasdaq −0,36%17 948,32
  • FTSE 100−1,19%8 229,99
  • Nikkei 2251,53%37 723,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%103,34
  • OMX Baltic−0,21%262,46
  • OMX Riga1,09%887,15
  • OMX Tallinn−0,2%1 691,9
  • OMX Vilnius−0,06%1 003,01
  • S&P 500−0,19%5 702,55
  • DOW 300,09%42 063,36
  • Nasdaq −0,36%17 948,32
  • FTSE 100−1,19%8 229,99
  • Nikkei 2251,53%37 723,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%103,34
  • 09.02.16, 11:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kümme olulist sammu ülekaalulisuse vastu võitlemisel

Sotsiaalministeeriumi terviseala asekantsler Ivi Normet leiab, et kiiresti kasvav ülekaalulisus on ka Eestis muutunud sekkumist vajavaks probleemiks.
Ülekaalulisus on aina kasvav probleem.
  • Ülekaalulisus on aina kasvav probleem. Foto: Scanpix/Panthermedia
"Ülekaaluliste elanike arv on Eestis kasvava trendiga nagu ka mujal maailmas, nentis Normet. Üle poole Eesti elanikest on ülekaalulised või rasvunud ja nende osatähtsus kasvab kiiresti, eriti laste ja noorukite hulgas. Sellised arengud toovad kaasa rohkem haigestumisi ülekaalulisuse ja rasvumisega seotud haigustesse ning vajavad sekkumist.
Eestis on sagenenud uued diagnoositud rasvumis- ja diabeedijuhtumid ning muud liigtoitumisega seotud haigused. Südame-veresoonkonna haigused, mille tekkes liigne kehakaal on oluline riskitegur, on Eestis endiselt peamine surmapõhjus ja haiguste tekitaja. Maailma Terviseorganisatsioon prognoosib, et 2025. aastaks on 62% Eesti elanikest ülekaalulised.
Kui me ülekaalu ja rasvumise ning nendega seotud terviseprobleemide ennetamisega ei hakka tegelema praegusest tõhusamalt, siis süveneb probleem veelgi, märkis Normet.
Liigse kehakaaluga elanike osakaalu vähendamiseks on vaja:
1) vähendada tööstuslike transrasvhapete, soola- ja suhkrusisaldust toidus;2) esitada toidu märgistusel tarbijale hästi loetav ja selgelt arusaadav teave;3) soodustada tervislikke toitumisvalikuid ja liikumisvõimalusi;4) edendada vastutustundlikku toiduturundust ning vähendada kõrge rasva-, soola- ja suhkrusisaldusega toidu turundust;5) tõsta toitumise ja liikumise alast teadlikkust;6) suurendada toitumis- ja liikumisnõustamise kvaliteeti ning kättesaadavust;7) edendada rinnapiimaga toitmist;8) pöörata tähelepanu laste toitumis- ja liikumisharjumuste kujundamisele lasteaias, koolis ja kodus;9) edendada tasakaalustatud toitumist ja liikumist töökohal ning eakate hulgas;10) kaaluda hinnapoliitiliste meetmete rakendamist tervislike toiduvalikute soodustamiseks.
Sotsiaalministeeriumi eesmärk on viia ellu tegevused, mis aitavad edendada:
1) tasakaalustatud toitumist ning piisavat ja regulaarset liikumist kogu elukaare vältel;2) leevendada tasakaalustamata toitumisest, vähesest liikumisest ning ülemäärasest kehakaalust tingitud terviseprobleeme;3) vähendada ülekaalulisuse ja rasvumisega seotud haigestumisi ning pikendada seeläbi tervena elatud eluiga.
Ükski poliitikavalik eraldiseisvana ei aita vähendada negatiivset tervisemõju. Samuti ei lahenda probleemi keskendumine ainult liikumise edendamisele, sest liikumisest suuremagi mõjuga on tervist toetav toitumine. Kõik poliitikavalikud täiendavad üksteist ning aitavad ühiselt rakendatuna eesmärki saavutada.
Tulemuslik poliitika on rakendada samaaegselt tervislike alternatiivide, nt puu- ja köögiviljade maksusoodustusi ning kõrge soola-, rasva- ja suhkrusisaldusega toodete maksustamist, mida võib nimetada ka riskitasuks suurema terviseriskiga tarbimisharjumuste eest. Nii saab mõjutada tarbimis- ja ostueelistusi läbi hinnapoliitika ning toidu kättesaadavust ja väljapanekut viisil, mis mõjutab tarbijaid otsustama tervislikumate valikute kasuks, kinnitas Normet.
Normeti sõnul vajab maksupoliitika hoolikat kavandamist, et saavutada soovitud mõju ning vältida negatiivseid kõrvalmõjusid. Mitmed riigid Euroopas (Soome, Norra, Ungari, Prantsusmaa), aga ka mujal maailmas (Mehhiko jt), on juba kehtestanud erinevaid tootespetsiifilisi riigisiseseid makse näiteks karastusjookidele. Et riigid tunnevad suurt huvi töötavate meetmete vastu ülekaaluliste elanike osakaalu vähendamiseks, on OECD ja Maailma Terviseorganisatsioon (WHO) koondamas tõendeid ja ette valmistamas soovitusi toidu ja mittealkohoolsete jookide maksustamisest tervise eesmärkidel, märkis asekantsler.
Toitumise ja liikumise rohelise raamatu koostamisel on räägitud maksustamise kaalumisest. Eeldus on, et esimese sammuna analüüsitakse erinevaid maksustamise mudeleid – kas need on Eestis rakendatavad ja milline on nende kasutegur. "See tähendab, et kõigepealt me analüüsime ja seejärel otsustame nende tulemuste pealt, milline on Eesti jaoks sobivaim lahendus," lisas Normet.
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 09.09.24, 16:29
Kuidas muuta avatud kontor töötajasõbralikuks? Kuidas võimestada tiimi ja edastada keerulisi sõnumeid?
Kiiresti muutuvas ja ebakindlas maailmas vajavad organisatsioonide juhid ja tiimiliikmed pidevat enesetäiendamist. Tallinna Ülikool pakub lisaks mikrokraadidele juhtimist ja organisatsiooni arengut toetavaid tellimuskoolitusi, mida on võimalik kohandada vastavalt vajadusele. Koolitused on teaduspõhised ja praktilised. Uusi õpitud teadmisi ja oskusi on võimalik ettevõtte igapäevatöösse rakendada.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele